Tro og hykleri i folkekirken

Manu Sareen

Kirkeminister Manu Sareen har igen nedkaldt højrefløjens vrede over sig. Denne gang fordi han har kommenteret på en annonce, hvor menighedsrådet i Mejdal Kirke under Viborg Stift udtrykkeligt søger efter en troende præst. Sareen mente nemlig, at der var tale om sindelagskontrol. I denne sag var han nok lidt hurtigt ude, for hvem ved egentlig, hvad menighedsrådet forbinder med at være troende. De mener måske blot, at de gerne vil være fri for grundtvigianere eller de der gruelige præster, der vil vie bøsser og lesbiske. Det er ikke til at sige.

I det hele taget er det vel svært at sige, hvad det betyder at tro på Gud. Jeg har i hvert fald svært ved at se, at Søren Krarup tror på den samme gud som f.eks. Lars Sandbeck. Men nogle plages dog ikke af tvivlens nådegave.

Christian Langballe

Folketingsmedlem Christian Langballe fra DF (som bekendt søn af den ”friskfyragtige” Jesper Langballe) mener, at det er en selvfølge, at præster tror på Gud. ”Selvfølgelig er det et krav for at være præst, at man tror på Gud. Ellers skal man lægge sin præstekrave”, udtaler den rettroende DF´er i Kristeligt Dagblad.

Hvad der jo lyder meget tilforladeligt, men det bringer os tilbage til, hvordan man skal definere begrebet Gud. Ellers kan man jo ikke være sikker på at tale om samme sag. Hvad vil derfor være mere nærliggende end at tage fat i selve den kristne trosbekendelse. Den må da kunne give svar på, om man er troende på den rigtige måde.

Altså:

Tror du på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber?
Svar ja/nej

Tror du på Jesus Kristus, hans enbårne Søn vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde…?
Svar ja/nej

Tror du på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv?
Svar ja/nej

Hvis man kan svare ja til disse tre spørgsmål, så er man troende, og så kan man i øvrigt også blive konfirmeret og få en masse gaver. Men hvis nu historien om en personlig fadergud, historien om at Jesus døde på korset for vore synders skyld, om Helligånden og Jomfru Maria og opstandelsen og det evige liv – hvis alt dette tørner frontalt sammen med fornuft og viden hos et moderne, oplyst menneske, så er man ikke troende – i hvert fald ikke kristen troende.

Jeg må erkende, at sådan er det for mit vedkommende, og jeg har seriøst svært ved at se, at nogen kan tage trosbekendelsen alvorligt længere bortset fra fundamentalister som Christian Langballe. Som det er nu, skaber trosbekendelsen kun hyklere eller vidensfornægtere – også kaldet fundamentalister. Og hvis menighedsrådet i Mejdal søger efter en præst, der tror på trosbekendelsen, så vil de enten få en hykler eller en fundamentalist. Gud se i nåde til dem.

Reklamer

Om Carsten Halvorsen

Blogger, passenger, fhv. kulturkonsulent, cand.mag.
Dette indlæg blev udgivet i DF, Halvorsen, Højrefløjen, Kristendom. Bogmærk permalinket.

Et svar til Tro og hykleri i folkekirken

  1. Pingback: halvorsensk: Tro og hykleri i folkekirken | DF-Nyt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s